Befolkningspyramiden
Vi är av många skäl i behov av en ny ekonomisk ordning. Eftersom ekonomin kraftigt påverkar en demokratis förutsättningar kan ett nytt ekonomiskt system med fördel inkluderas i Demokrati 2.0. I många västländer har vi en allt mer omvänd befolkningspyramid. Allt fler äldre i förhållande till yngre. Allt färre som vill ha egen bostad, allt färre som ska fylla bostäder med möbler och andra prylar. Allt färre för arbetsgivare att konkurrera om. Vissa länder försöker lösa ”demografiproblemen” med hjälp av invandring. Det kan säkert fungera bra om det i stor omfattning handlar om arbetskraftsinvandring av personer som snabbt kan bli självförsörjande. Och om ett land är duktigt på integration och inkludering. Sverige tillhör ett exempel på länder där invandringen har stor betydelse för befolkningspyramidens utveckling. Om självförsörjning och integration fungerar bra är det berikande. Om man misslyckas att säkerställa en stor självförsörjningsgrad och bra integration försvagas ett berört samhälle. Ingen komplicerad ekvation, eller hur? Och inte konstigt att många mindre svenska samhällen älskar tanken att invandring ska rädda deras kraftigt åldrande befolkningsstruktur. Med få undantag är det dock blott önskedrömmar. De flesta människor söker sig dit jobben, liknande och nöjen finns. De finns framförallt i städerna. Därför ökar också den kraftiga integrationsutmaningen i främst städerna där invandrade särskilt flockas i områden där tidigare landsmän bor, i stor utsträckning i utanförskapsområden. Många västländer upplever barnbrist. Det är dock i nuläget inget svenskt problem. Det demokratiskt svåra problemet i dagens Sverige är att antalet barn med rätt till förskola, skyldighet till studier och allt fler äldre i behov av omsorg och vård kraftigt påverkar kostnaderna för alla rättigheter. Balansen mellan dem som jobbar och övriga är ur balans. Att möta det med högre skatter är en oklok väg framåt.
”Sveriges befolkning växer så det knakar. Vid utgången av detta år antas befolkningen vara 10 225 000 personer, enligt SCB. Vi är många som fick lära oss i skolan att Sverige hade åtta miljoner invånare. I 35 år var – mellan 1969 och 2004 var det en någorlunda sanning.”
”Prognosen har nu, 2018, skjutit fram den punkten till 2028. Avgörande är vilken invandringspolitik Sverige kommer hålla sig med. I stort sett hela befolkningsökningen de senaste decennierna kan relateras till invandring. Ja, Sverige skulle i praktiken ha en sjunkande befolkning utan invandringen.”
”Utomeuropeiskt födda kvinnor i Sverige föder i snitt 2,42 barn. För svenskfödda kvinnor är siffran 1,69 (för inomeuropeiskt födda kvinnor i Sverige är siffran 1,72). Endast 70 procent av de barn som föds idag har en mor som är född i Sverige. Den viktigaste orsaken till detta är att invandrare i hög grad kommer hit i den åldern då man bildar familj. Ja, många anhöriginvandrare kommer faktiskt just för att bilda familj.”
”Utan invandring skulle knappast något land i Europa ha en befolkningsökning.”
”Det mesta talar för att en utbyggd barnomsorg och hög kvinnlig förvärvsfrekvens, snarare än motsatsen, är förutsättningar för att få upp det inhemska barnafödandet (enda undantaget är Irland). För konservativa regeringar runtom i Europa, som sällan är särskilt förtjusta vare sig i jämställdhet eller invandring, innebär det ett dilemma. Utan jämställdhet krävs en större andel invandrare för att klara befolkningstillväxten. En stagnerande befolkning innebär en stagnerande ekonomi, och i förlängningen risk för emigration och en försvagning av det nationella självbestämmandet.”
http://www.gp.se/ledare/europa-har-slutat-föda-barn-1.11890049
Dagens besvikelse
De som nationellt och kommunalt ansvarat för skolverksamheter de senaste 20 åren. Jag är inte imponerad och i takt med att kunskapsutvecklingen tappar kraft, i förhållande till andra länder, tappar också svenska företag konkurrenskraft. Det är för mycket vänster- och naivisttänkande inom skolans sätt att arbeta.
”I efterhand kan jag skratta åt min naivitet, men samtidigt sörja det faktum att skolan svek de elever som behövde en bra kunskapsskola allra mest. Varför? Borde inte jag, och alla andra lärare, ha stannat upp och ifrågasatt varför skolan var uppbyggd utifrån en pedagogisk idé som uppenbarligen inte fungerande i praktiken? Jag tror att en stor del av svaret går att finna i kvaliteten på den forskning som låg till grund för våra lärarutbildningar – den svenska pedagogiken.”
”Samtidigt som den svenska pedagogiska forskningen allt mer har glidit ifrån klassrummens verklighet finns det ett allt större internationellt fält inom inlärningsforskningen som faktiskt har potential att förbättra skolan rejält: kognitionsvetenskapen. Genom vetenskapliga metoder av hög kvalitet och strikt granskning vet vi i dag mer om inlärning än någonsin tidigare – och ett flertal av de som inom svensk pedagogik betraktas som heliga sanningar har blivit totalt motbevisade.”
”Varför fick vi inte lära oss det redan på lärarutbildningen? Antagligen på grund av att pedagogerna inte släpper in forskare från andra discipliner i en tillräckligt stor utsträckning. Dessvärre lär inget hända om inte politikerna vågar reformera de svenska lärarutbildningarna rejält. Då det inte lär ske är det lika bra att vi vänjer oss vid att de pedagogiska institutionerna förblir öar isolerade från verkligheten.”
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/svensk-pedagogisk-forskning-ett-haveri-23327
Dagens stjärna
Maria Hagberg. Klantänkande och klankulturen är inget vi vill få tillbaka i Sverige.
”De nyligen så uppmärksammade och samordnade bilbränderna i bland annat Frölunda i Göteborg är enligt polisens hypotes knutna till en kriminellt belastad klan i området. Under en längre tid har dessutom ett stort antal gängrelaterade brott med begåtts på olika håll och vedergällning i form av blodshämnd, inte minst genom skjutningar.”
”Vedergällning är en form av blodshämnd och det är ett ”hedersrelaterat fenomen” starkt sammankopplat till kollektiva system där klaner ingår. Det som upprätthåller normeringen i dessa klaner är ofta ryktesspridning. Om någon i en klan kränker någon i en annan klan krävs vedergällning – utan majoritetssamhällets inblandning.”
” I debatten om hedersrelaterat våld och förtryck talas det sällan om vikten av en demokratisk barnuppfostran. Det har tagit oss drygt hundra år att förstå vikten av den.”
”Om vi vill förändra en destruktiv utveckling för många unga i Sverige idag måste vi satsa på tidiga insatser i form av folkbildning i jämställt föräldraskap och i demokratisk barnuppfostran. Detta är verktyg som knappt nämns i det preventiva arbetet mot hedersvåld och förtryck, men utan dem kommer vi inte nå en hållbar förändring.”
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/motverka-klansystemen-med-demokratisk-barnuppfostran-23773
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar