Individuella möjligheter och konkurrenskraftigt samhälle
Alla vet att skolans roll är central både för enskilda människors möjligheter att förverkliga egna livsdrömmar och hela samhällets förmåga att konkurrera med andra länders människor. Ja, konkurrera, eftersom det ständigt är konkurrens mellan oss människor, företag och samhällen. Det vet alla men vissa vill låtsas som att det går att skapa styrka utan att acceptera att det är så. Och de samhällen som inte seriöst arbetar med sin konkurrensförmåga kommer också att bli allt svagare. De allra flesta partier i Sverige har den här insikten. Tyvärr styr dock staten skolan i för stor utsträckning. Särskilt illa är det att rikspolitiker ständigt vill synas i media genom att pytsa ut små tillfälliga och administrativt krångliga riktade statsbidrag. Glöm aldrig att vi har 290 kommuner i Sverige. När till exempel Fridolin, MP, går ut med en riktad satsning på X på 100 miljoner kronor kan det låta imponerande. 100 miljoner delat på 290 kommuner motsvarar ungefär 345.000 kronor per kommun. Om vi bortser ifrån att det saknas kompetenta matematiklärare i hela landet förstår de flesta att liknande politiskt agerande är ansvarslöst. Om politiker på riksnivå tror att 345.000 per kommun gör någon positiv skillnad ska de ge ett generellt riktat skolstatsbidrag och lita på att lokala lärare och skolledningar är bäst på att avgöra hur dessa pengar bäst kan göra positiv nytta.
Idag underpresterar den svenska skolan kraftigt. Det drabbar enskilda elever och samhället både kortsiktigt och långsiktigt. I mycket stor utsträckning handlar skolans problem om bristande ledarskap. Genom att lita mer på lärare och skolledningar kan skolan fort prestera bättre. Kortsiktigt måste vi också kraftigt förbättra bildningsmöjligheterna för alla våra barn och ungdomar i våra utanförskapsområden. Vi kan mycket bättre inom befintliga ekonomiska ramar! Skolan måste bli mycket bättre på att ge alla våra barn bästa möjliga bildningsstöd. Det är oacceptabelt att skolan idag brister i sin förmåga att kompensera för socioekonomiska skillnader mellan våra barn och unga. Skolan ska erbjuda alla en möjlighet att nå sin fulla bildningsförmåga och därigenom kunna genomföra så kallade ”klassresor”. Både teoretiska och praktiska utbildningar måste hålla hög nivå.
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/svensk-pedagogisk-forskning-ett-haveri-23327
Det är alltid resultaten som räknas. Så krass är den verkliga verkligheten. Krassa jämförelser talar sitt tydliga språk. Ursäkterna för dåliga resultat är många, men det spelar ingen roll. Dåliga resultat är dåliga resultat! Och när våra elevers utbildning håller en dålig kvalitet skapar det allt sämre förutsättningar för enskilda människor att förverkliga sina livsdrömar, och att trots socialt sämre förutsättningar få en chans att göra "klassresor". I takt med att svenska konkurrenskraft sjunker inom bildningsområdet kommer också vår konkurrenskraft att minska. När vår konkurrenskraft minskar kommer också vårt generella välstånd att försämras, hur kan det vara svårt att förstå?
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/internationella-jamforande-studier-pa-utbildningsomradet
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/internationella-jamforande-studier-pa-utbildningsomradet/pisa-internationell-studie-om-15-aringars-kunskaper-i-matematik-naturvetenskap-och-lasforstaelse
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Utbildning-och-forskning/Provresultat/Resultat-PISA/
Våra lärare måste få vara lärare! Det är hög tid att stryka 90% av allt annat än pedagogiska arbetsuppgifter lärare tvingas utföra utöver lärarledda ämnesstudier.
Våra lärare måste få styra sin arbetstid mycket friare utöver den tid när de har lektioner. Om vi utgår ifrån att lärarna är tillräckligt kompetenta för sitt uppdrag ska de ges mer tillit för att lösa sina pedagogiska mål i förhållande till sina elever.
Stärk särskolor och assistansstödet till elever i behov av särskilt stöd istället för att avveckla särskolor och inte tillsätta tillräckligt med assistansstöd. Alla elever tjänar på det.
Säkerställ att E-lärande kraftigt införs som komplement till lärarledd undervisning. Inget kan slå det individualiserade lärandestöd som E-lärande medger.
Dagens kalkoner
De som inte förstår att kulturella skillnader har stor praktisk betydelse. Och de som inte förstår att ett mångfaldsorienterat samhälle behöver en stark värdegrund som upprätthålls för att samhället ska vara attraktivt för alla.
http://www.gp.se/ledare/ingerö-vi-behöver-samhörighet-inte-sammanhållning-1.7663335
De som inte har förmågan att ta ett långsiktigt ansvar för vår ekonomi. Oavsett regering ska de inte äventyra vår framtid genom att kortsiktigt driva en oansvarig politik.
https://youtu.be/tx0-yPXNUBQ
Dagens stjärna
Alice Teodorescu. Klok och talar tydligt kopplat till viktiga och svåra samhällsproblem. Jag struntar också i Löfvéns känslor, lös problemen!
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-dags-att-bränna-offerkoftan-1.7731402
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar