Vilka lag är du med i?
Hur beskriver du de lag som du ingår i? Vad krävs för att du ska känna rimlig tillhörighet till någon sammanslutning av människor? Det varierar från individ till individ. Ofta har uppväxtåren stor betydelse för hur lojalitetsband skapas. Det är bland annat därför som reklammakare gör så mycket de kan för att påverka unga människor. Och fotbollsklubbar, företag, klädmärket, klockmärken och så vidare satsar massor av miljarder på att skapa en image om vad man förknippas med när man använder just den klockan eller bilen. Även kommuner och Sverige försöker skapa uppfattningar om vad de ska förknippas med för att öka chanserna till en bättre framtid. Öka chansen att attrahera dem de flesta vill attrahera. Till exempel eftertraktade programmerare, rörmokare, poliser, sjuksköterskor och lärare.
Varumärken
Idag är det populärt att tala om personliga varumärken. Vem är du och vad vill du förknippas med? Lever du upp till det du vill förknippas med eller är det en drömbild som du tror ”säljer”. Långsiktigt framgångsrika varumärken byggs genom att ”hålla vad man ger löften om”. Att bygga upp ett starkt förtroende tar lång tid. Att radera ett förtroende går dock fort och är svårt och kostsamt att försöka reparera. Därför är det klokt att inte bygga luftslott utan som individ, organisation, kommun och land hela tiden leva upp till en tydlig värdegrund och tydliga målprioriteringsr. Värdegrunder och målprioriteringar som också kraftigt ska påverka val av partners. Oavsett sammanhang.
https://www.prv.se/sv/varumarke/ansoka-om-varumarke/vad-ar-ett-varumarke/
https://www.synonymer.se/sv-syn/varum%C3%A4rke
https://www.verksamt.se/starta/skydda-ditt-foretag/skydda-foretagets-namn/skillnad-foretagsnamn-och-varumarke
https://www.expertvalet.se/blogg/2017/07/tips-framgangsrik-varumarkesidentitet
Lojalitet är ett centralt begrepp när styrkan hos varumärken ska värderas. Inom till exempel Vodafone, vilkas delar av koncernledning jag träffat under helgen, mäts hur många kunder som lämnar till en annan operatör. Alla starka varumärken arbetar hårt för att vinna sina kunders lojalitet, få dem att fortsätta att vara trogna just det till exempel bilmärket, klädmärket, spritmärket, smartphonemärket, en arbetsgivare, en förening, en kommun eller ett land. Lojalitet byggs främst genom att vi känner tillit, uppskattar det vi får, känner oss sedda och känner tillhörighet. Den som är lojal är också mån om det man känner lokalitet till. Till exempel ett närsamhälle eller ett land som står för saker man uppskattar. Bland annat därför är det viktigt att inkludera nysvenskar på ett bra sätt för att vinna deras lojalitet till vårt gemensamma samhälle. De flesta av oss som bor här vill att lojaliteten ska vara till vårt gemensamma här, ingen annanstans i konflikt med vårt välbefinnande här. För att lyckas bygga den lojaliteten måste vi i Uppsala och Sverige mycket bättre klara av att integrera nysvenskar. Och vi måste mycket snart bryta den negativa trenden med allt svårare situationer i på tok för många utanförskapsområden. Tror du människor som lever utsatt i parallellsamhällen känner lojalitet till ”samhällskontraktet Uppsala”? Några gör det sannolikt, men inte många. Det är både en inhuman och farlig utveckling. Håller du med?
https://www.synonymer.se/sv-syn/lojalitet
Dagens kalkon
Stefan Löfvén. Han har aldrig varit lämplig för uppdraget, och är det fortsatt inte. Samtidigt var han en nödlösning eftersom Socialdemokraterna inte längre lyckas valla fram ledare som klarar en mycket svår uppgift. Det finns tveklöst ansvarsfulla och duktiga socialdemokrater. Efter flera misslyckade ledarval, allt mindre väljarstöd och allt större interna konflikter gör sannolikt falangstriderna att S rör sig mot 20%-resultat. Vem blir deras nästa försök? Som jag sagt tidigare är de inte längre ett +30%-parti. Nya tider. Och missnöjesrösterna blir allt fler. Ett tidigare globalt känt varumärke har tveklöst tappat sin tidigare glans. Underkänt!
http://www.gp.se/ledare/schenström-statsministern-går-i-otakt-med-folket-1.5936997
Dagens stjärna
Anna Dahlberg. Vi lever i en komplex tid. Många politiska ställningstaganden är mycket svåra och påverkar direkt olika människors liv. Hjärna och hjärta måste vara med i klokt beslutsfattande! Det på många sätt liberala svenska samhället och en hög generell välfärd står på spel. Den insikten vill inte en del låtsas om. Vi kan bättre! Vi måste kunna bättre! Många generationer invånare i Sverige skapade ett starkt globalt varumärke där just liberala värden och den generella välfärden varit centrala kännetecken. Alla gillar uppenbarligen inte ett sådant samhälle. Det gör jag. Det svenska varumärkesbygget är i gungning!
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lat-oss-prata-om-moralen-liberalismen-och-migrationen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar