Vi väljer inte uppväxtmiljö
Valde du dina föräldrar? Valde du plats och land att födas i? Jag antar att 99% svarar nej på frågorna. Vissa föds av fattiga föräldrar i krig och elände. Andra föds av rika föräldrar i ett välbärgat samhälle där de bor i de finanste områdena och matchas mer eller mindre enkelt mot ett relativt enkelt liv. I vart fall ett liv där de inte behöver bekymra sig för hur de ska försörja sig och säkra ett ok tak över huvudet. Livet är inte rättvist. Kloka samhällsbyggen försöker dock kompensera för dessa enormt stora skillnader. Sverige har gjort den resan sedan 1800-talet fram till idag. Då såldes de fattiga barnen till lägstbjudande. Då letades bara de allra mest begåvade upp som gavs en extra chans till högre bildning trots föräldrars ekonomiska begränsningar.
En kvalitativ skola innebär en rättvis chans för alla
Förutom att vi ska ha en lag som gäller oss alla jämlikt, och ett rättssystem som upprätthåller lagarna jämlikt, är skolan vår viktigaste individuella jämlikhetsskapare. En väl fungerande skola med fokus på att stötta enskilda elever att utvecklas maximalt utifrån sin unika förmåga. Framgångsrika skolprestationer och framgångsrikt företagarna är de främsta möjligheterna för människor att göra ”klassresor”. Idag har många av landets skolor problem att leverera denna viktiga ambition. Bland annat på grund av allt större brist på kompetenta lärare. Både för att kompensera för lärarbrist och för att bättre erbjuda individuellt lärandestöd måste våra elever få betydligt bättre tillgång till E-lärandelösningar inom olika ämnen. Att modernisera både grundskolan, gymnasiet och universitetsutbildningar med hjälp av E-lärande är också viktigt för att säkerställa konkurrenskraftiga utbildningar.
Bifogade artiklar är mycket läsvärda. Den ena stöttar starkt Centerpartiets politik att staten ska sluta ge riktade bidrag och istället ge generella verksamhetsförstärkningar. Förstärkningar som varje kommun och till exempel varje skola bättre kan avgöra hur pengarna gör mest nytta. Varje elev är unik. Varje lärare är unik. Varje rektor är unik. Därför är alltid varje skola unik. Den andra artikeln beskriver tydligt att svenska skolor och högre lärosäten snabbt måste ta till sig och utveckla pedagogiska system inom undervisningen. Sannolikt kommer högre utbildningar i framtiden bli mycket mer individualiserade och istället för fyra år i rad delas nog bildningen in i livslånga faser utifrån bildningsbehov. Den som lever får se.
https://www.educationdive.com/news/effective-school-promotion-must-focus-on-each-schools-unique-story/514914/
https://xtractor.se/blogg/ny-forskning-fran-mit-online-learning-spas-snabb-utvecklingstakt/
Dagens kalkoner
Regeringen. Särskilt Fridolin. Elevernas bästa kräver många förbättringar. Inte minst enklare möjligheter att byta bildningsinriktning. Och Fridolins ledarskap har många brister. En av dem är att han själv tillhör dem som gärna ägnar sig åt identitetspolitik. Läs gärna hans partikompis bifogade artikel som bjuder på relevant kritik.
https://www.expressen.se/ledare/sluta-sola-med-amnesbetygen/
De som vägrar inse att brottsligheten kraftigt ökat, och att särskilt de grova brotten blivit många fler. Det är klokt att också inse att många brott i utanförskapsområden aldrig anmäls.
https://www.expressen.se/nyheter/snattaren-drog-pistol-for-en-bit-aluminiumfolie/
Dagens stjärnor
Ann Charlott Alstadt. Kloka reflektioner.
http://www.gp.se/ledare/altstadt-slaget-om-sverigebilden-sker-nu-1.5129891
Alice Teodorescu. Hon är tillbaka och bidrar med sina kloka reflektioner och modiga tyckande. Vänsterns människor förstår verkligen inte vad som främst skapar de tillgångar som bidrar till bland annat skola, omsorg och vård.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-kamprad-borde-hyllas-inte-förolämpas-1.5130052
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar