Dåligt för alla
En skola som inte har som fokus att lyfta alla elever så långt som möjligt, utifrån deras individuella förmåga, är en dålig skola. Politiker som inte förstår det förstår inte heller hur välstånd skapas. Stort välstånd skapas genom företagsamhet och genom att alla våra barn och unga ges en jämlik chans att nå sin fulla potential. Och genom en kultur som bejakar livslångt lärande. Skolan ska bidra till att alla våra barn och unga blir så bildade som möjligt. Bättre studievägledning ska också bidra till att stötta många fler att hitta en inriktning som ökar chanserna att just du når din fulla potential. Därutöver måste skolan mycket bättre än nu bidra till att fysiska aktiviteter blir en regelbunden del av våra allt för stillasittande liv.
Jante måste begravas som en del av den generella svenska kulturen. Byt ut Janteinslaget mot det livslånga lärandefokuset istället. Missunnsamheten mot människor som vågar kliva fram, som vågar bli duktiga inom sina särskilda begåvningsområden, och som är väldigt duktiga inom olika saker är destruktiv. Vänsterns, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet mellanmjölkspolitik är farlig om vi vill försvara och utveckla vår generella välfärd. En jämlik chans att nå sin fulla potential innebär också att de mycket begåvade, inom olika områden, ska matchas så kraftfullt som möjligt framåt. Det tjänar alla på om vi fostrat att ge tillbaka när vi materiellt lyckas i livet. Skolan behöver arbetsro, moderna pedagogiska verktyg och ett tydligare uppdrag att även matcha våra mest begåvade. Att driva alla mot median, mittenkompetens, är verkligen inte att matcha alla individer maximalt och det är inte en väg mot stärkt global konkurrenskraft. Glöm inte att talanger finns inom alla verksamhetsområden! Alla är viktiga!
Mellanmjölk duger inte
Kvaliteten på eleverna som kan gå vidare till högre utbildningar måste förbättras. Högre utbildningar ska vara krävande och dessa högre lärarsäten ska kunna förvänta sig att elever som antas också klarar de baskrav som krävs för att de ska kunna tillgodogöra sig en mycket mer krävande bildning. Volym har alltid betydelse. Det gäller även inom högskoleområdet och universiteten. Fler finansierade utbildningsplatser kan finansiera duktigare fakulteter. Samtidigt kan volymen aldrig bli viktigare än utvalskriterierna. Den som inte har tillräckliga kunskaper för att komma vidare till högskola och universitet ska heller inte komma in. Kvalitetskraven måste upprätthållas om utbildningarna ska bli tillräckligt värdefulla och globalt konkurrenskraftiga. Varje elev på våra universitet ska själv bidra till vår mänskliga utveckling genom sina bidrag under studierna. Det är bland annat därför som inträdeskraven har stor praktisk betydelse.
Det tål att upplysa om att många av de stora tekniska vetenskapliga upptäckterna gjorts av unga studenter. Studentmiljön i sig är viktig. Bäbissnillen som träffas och förändrar världen tillsammans. Snillen som utmanar varandra och som hjälps åt för att föra mänskligheten framåt. Precis som inom till exempel simning eller skidåkning. De träffas, de umgås, de studerar varandras teknik och livsvanor, de tävlar mot varandra och de lär av varandra. De som oftast blir sin tids mest framgångsrika väljer att tänka och göra något annorlunda. Att klara av att tänka och göra annorlunda är också en begåvning. Istället för att skapa mellanmjölkskvalitet på våra viktiga universitet är det bättre att anta fler numera betalande utländska studenter som klarar högt ställda intagningskrav. OCH mycket bättre än idag försöka få dem att trivas så bra här hos oss att de väljer att stanna kvar när de ska ut i verkligheten och omsätta sina kunskaper i praktiska tillämpningar. Vi kan bättre! Vi måste kunna bättre! Skrota Jante! Bäst möjligt måste inkludera våra mest begåvade.
http://www.gp.se/ledare/h%C3%B6gskolan-ska-inte-l%C3%B6sa-gymnasiets-problem-1.4877831
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/jamlikhet-enligt-s-alla-far-en-usel-utbildning/
Dagens kalkon
Magdalena Andersson. Det gäller att ha koll på helheten om just de svenska samhällena ska utvecklas positivt. Vad händer med samhällen som förlorar sina stjärnor på grund av att de erbjuder mycket sämre villkor än andra länder? Hur tror du det går för samhällen som både tappar sina stjärnor samtidigt som många ekonomiskt svaga och outbildade ökar kraftigt som andel av befolkningen? Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man ägnar sig åt komplex ingenjörs"konst" inom politiken. Det är svåra frågor men min övertygelse är att det är väldigt oklokt att ha väldigt mycket sämre skattevillkor för sina invånare än i andra jämförbara länder. Så länge som det finns möjlighet till skatteplanering kommer alla som kan systemen att ägna sig åt det. Det gör även offentliga verksamheter! De få som blir framgångsrika stjärnor i Sverige har på många sätt bidragit med stora skatteinbetalningar och att stärka svensk konkurrenskraft. För många är det en drivkraft att kunna bli en av de få. Det är en viktig morot för svenskt generellt välståndsbygge. Fokus ska hela tiden vara på att göra Sverige och dess delar attraktiva. Om några delar av Sverige är attraktiva för en stjärnfamilj är de platserna mycket troligt attraktiva för de flesta andra också.
https://www.di.se/nyheter/tobias-wikstrom-nya-forslaget-hotar-den-fria-rorligheten/
Dagens stjärna
Årets Julkalender. Som dottern väntat! Nu är den igång : ). Det är tekniska begåvningar i kombination med lateralt tänkande begåvningar som kraftigt ständigt förändrar människans villkor på jorden. Massor av nya idéer återstår att födas och att förverkligas. Livet är fantastiskt spännande. Om du fick resa en gång i tiden, bara en gång till en dag och ett sammanhang, oavsett riktning, till vilken dag och vilket sammanhang väljer du?
https://www.svtplay.se/julkalendern-jakten-pa-tidskristallen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar