Blocka annonser
När vi läser en gammeltidning, som allt färre gör, möter vi oundvikligt annonser. Annonser är det som finansierat och finansierar mediers verksamheter, oavsett om de är TV-kanaler, websajter eller tryckta tidningar. Utan annonsintäkter inga medieföretag som har egna reportrar och egna ledarredaktioner för att försöka attrahera besökare/prenumeranter som gör att annonsplatserna kan vara intressanta. Gammelmedia är fortsatt i djup kris. Det är bra att de försöker modernisera sig genom att satsa allt mer på filminnehåll, men är det för sent? Det finns ju redan youtubekanaler som attraherar allt fler av våra yngre medborgare. Bland våra yngre har nästan inga tidningsprenumerationer. Och Google samt Facebook fortsätter att ta stora delar av tillgängliga annonsintäkter. Gör det något om gammelmedia går i graven? Om de inte är relevanta så är det väl ok? Och hur går det för dessa gamla mediebolag nu när det också blir allt lättare att blockera bort annonser på våra mobiltelefoner? Är det inte så att de flesta av oss ogillar alla annonser som "slängs på oss" men att det kan vara ok när man t ex googlar på sängar att det direkt kommer förslag på försäljare av sängar på skärmen?
http://www.nytimes.com/2015/09/19/technology/apple-ios-9s-enabling-of-ad-blocking-prompts-backlash.html?hpw&rref=technology&action=click&pgtype=Homepage&module=well-region®ion=bottom-well&WT.nav=bottom-well&_r=0
Yttrandefrihet eller ej
Ska någon bestämma vad som är ok att skriva eller inte? Var går yttrandefrihetens gränser? Vad klassas som hets mot folkgrupp? Vad klassas som förtal? Även ställningstaganden kopplade till yttrandefrihet påverkar ett gammelmedias relevans. Om man tycker att det är ok att sprida bilder som sägs förödmjuka heliga muslimska symboler varför är man då så bestämd med att vissa saker är rätt men andra fel? Alexander Bard har sina positiva och negativa sidor som oss andra. Jag tillhör inte en av hans supporters men bifogat utbrott är väl relevant?
http://unt.se/uppland/uppsala/bard-rasar-mot-unt-3888968.aspx
Det tråkiga med dagens stora förändringar inom mediavärlden är att många människor tenderar att bli allt mer inskränkta. Istället för att ta del av breda nyhetsflöden och ett brett spektrum av åsikter väljer allt fler att bara besöka informationskällor som förstärker den egna övertygelsen. Hur bra är det? Inte alls om du frågar mig. Och även om många journalister är vänsterorienterade och naivister så är deras roll i samhället väldigt viktig. Och ledarskribenter som Alice Teodorescu, Anna Dahlberg, Tove Lifvendahl och Hanne Kjöller gör stor nytta i arbetet att driva vårt svenska samhälle mer rätt än fel. Hoppas gammelmedia kommer på en fungerande affärsmodell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar