Religiös marknadsföring
Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt... Det var kanske Hasse och Tage som hittade på den texten och sången. Som så ofta var Hasse Alfredsson och Tage Danielsson ett makalöst par på att underfundigt driva med maktens människor. Sannolikhetsläran runt kärnkraftsolyckan i Harrisburg, USA, är en klassiker.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hasse_och_Tage
Går religion att sälja med "mördande reklam". Vissa anser nog att missionärer, soppkök, härbärgen och andra aktiviteter enbart syftar till trosrekrytering samt till att bekräfta för redan frälsta att man är god. Men hur rekryterar t ex svenska kyrkan förutom genom infödd tvångsanslutning? Och hur marknadsför sig den svenska kyrkan? Helt klart är att Antje Jackelén avser att vara modern för att nå ut med sin kyrkas budskap. Det är klokt. Och varje söndag och vid begravningar klingar kyrkklockorna och påminner oss om Guds närvaro om vi har en kyrka i närheten. Skulle klockorna klinga oftare skulle det sannolikt klassas som ofredande och diskriminerande.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mission
I Turkiet verkar Guds ord förkunnas mer ofta från minareterna än i Malaysia. Jag har bott några år i Kuala-Lumpur och även Malaysia är muslimskt. Mer än Turkiet som ska vara sekulärt. Oavsett tid på dygnet hörs här i Turkiet budskapet att Gud är störst och Mohammad är hans profet. Minst fem gånger per dygn marknadsförs budskapet och det kan inte undgå någon. Hen som kom på denna marknadsföringsgrej lyckades verkligen med att göra religionen ständigt närvarande även hos de mest vilsna själarna. Inatt ska jag stänga balkongdörren. Syrsornas monotona sus är en sak men varierande bra böneröst mitt i natten är inget för mig. Tycker du att svenska kyrkklockor ska ringa typ var femte timme? Bortse ifrån facket som anser att det är orimliga arbetstider för den stackars klockringaren. Eller är det kanske så att även det yrket ersatts med automatik?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minaret
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar