Dumt att inte tänka om i tid
Min mor arrangerar en gång per år en tjejträff för den närmaste släktens tjejer, ung som senior. Den årliga träffen har blivit mycket uppskattad och tjejerna bondar bättre och konspirerar säkerligen bättre mot oss män ; ). Förra året föreslog min son att vi killar borde lära av tjejerna. Och så drog han igång en liten start av pubrunda för den inre släktens killar, +18 och seniorer. Igår hade vi årets pubrunda. Vi var fler. Vi kanske måste härma tjejerna mer så att den yngre killen också får vara med.... Vi får se hur det går. Den unga killen är ju i våldsam minoritet då alla andra yngre i kretsen är tjejer.
Pubrundan blev väldigt trevlig och den kändes också som en upptäcktsresa. I det härliga sommarvädret hann vi mellan 17:30 och 03:10 med en hel del. Inte minst många samtal med Uppsalabor som positivt ville ställa frågor till mig. Vi hann med att besöka två restauranger, sex pubar och ett dansställe. Det blev en mycket trevlig kväll och som vanligt blev det även nya samtal om historiska perspektiv som många av oss inte kände till. Uppsalas nöjesliv börjar bli riktigt bra. Alla ställen vi besökte fick 4 av 5 möjliga ölglas.
Stan ett extra vardagsrum
I dagens UNT är det en bra artikel om hur våra städers innehåll förändras. Nöjen (jag räknar även in lunchrätter) och personliga tjänster som t ex nagelfixning och massage tar över och shopping minskar. Det är viktigt för politiska företrädare, samhällsutvecklare, att förstå vad som sker. För enskilda butiksägare är det ännu viktigare att försöka förstå vad som sker. Jag försöker få till en dags seminarium om denna förändring för våra cityhandlare (en söndag så klart för att de ska kunna vara med). Jag vill att kommunen gör detta med cityhandeln, stadens centrala fastighetsägare, företagarföreningen Företagarna och Handelskammaren. Kort efter vår valvinst 14/9 hoppas jag att vi får till detta viktiga möte.
De av oss som vill ha ett levande centrum måste bättre förstå vad som händer i stadsrummet och varför. Att t ex tro att gratis parkering, och att många fler centrala parkeringsplatser, är lösningen är att blunda för den stora förändring som sker i människors konsumtionsmönster. Idag finns hela världens utbud av prylar och kläder tillgängligt i alla människors vardagsrum. Oavsett om man bor mitt i stan eller på landsbygden. Den tillgängligheten och den bekvämligheten börjar allt fler att utnyttja. Inte minst då den också ofta bjuder på mycket konkurrenskraftiga priser. Det är viktigt att förstå vad som händer annars slutar man som Kodak, Nokia eller snart Eniro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar