Nolltolerans
Det är alltid tragiskt när människor skadas och dödas pga trafikolyckor. Ofta är det så onödigt och nästan alltid är det kopplat till att vi kör för fort i förhållande till trafiksituationen och/eller drogpåverkan. Den senaste tiden har också problemen med att vi kör trötta också uppmärksammats. Målsättningen att ha en nolltolerans för antalet döda i trafiken är viktig. För att uppnå den är det dock viktigt att vi gör ännu mer beteendeförändringskampanjer och t ex reglerar med alkolås. Vet du hur många som dog och skadades i trafiken under 2012 i Sverige? Titta gärna på NTF länken jag bifogat. Glädjande att Uppsalas trafiksäkerhetsarbete verkar ha ett väldigt gott utfall. Bland Sveriges lite större kommuner och städer utmärker vi oss påtagligt. Personligen tror jag framförallt det handlar om att vi har ett mycket engagerat civilsamhälle kopplat till frågorna samtidigt som vi ständigt överväger trafiksäkerhetsperspektiven inom samhällsplaneringen. Grattis Uppsala och tack till alla engagerade i vårt Trafiksäkerhetsråd som jag leder!
http://www.ntf.se/Tidning/pdf/Kommunalt%20Trafikskade%20Index.pdf
Arbetspolitik
Hur mycket av restauranbranschens tidigare svarta ekonomi har tack vare momssänkningen blivit vit? Vad är det värt i kombination med att några till fått säsongsjobb och mer närproducerade livsmedel lyckats få en chans? Allt är inte svart eller vitt. Är det kanske bara svart och vitt som är just svart och vit?
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article17139739.ab
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar