Finns det nagon som inte forstar hur viktigt det ar med ett konstant larande(fragetecken). Ar det nagon idag som inte forstar att ett bra larandesystem avgor om man uppnar ett generellt valstand eller inte(fragetecken). Jag tror alla har fattat det. Jag tror ocksa att alla fattar att lararnas kvalitet och de foraldrar ett barn har far en mycket avgorande betydelse for hur bra det barnet utvecklas i sitt liv. Arv och miljo. Som pappa och ledare ser jag mig sjalv som larare dar mina tva viktigaste uppgifter ar att ge formaga till sjalvstandighet och ett gott sjalvfortroende.
Kampen om varldens resurser fortsatter. Tack vare marknadsekonomin har hundratals miljoner fler manniskor gatt fran fattigdom till valstand nar vasterlandska foretag flyttat sina produktionsanlaggningar till utvecklingslander som t ex Kina, Indien, Rumanien och Brasilien. En fantatisk utveckling som inte primart skapats av politiker utan framforallt av ratt kortsiktigt vinstmaximerande affarsman. I en allt rikare varld. I en varld dar allt fler maste prestera allt battre och mer for att behalla sitt valstand. I den varlden blir skolsystemet om mojligt an viktigare. Tank efter sjalv, vad innebar konkurrensen med lander som USA, Indien och Kina som arligen utbildar betydligt fler driftiga inom allt an vad Sverige nagonsin gjort(fragetecken). Vad innebar det i praktiken att allt farre skall betala for allt fler som ar pensionarer och allt fler som inte kan forsorja sig sjalva(fragetecken). Bl a innebar det att vi maste blir battre an vad vi ar idag. Det innebar ocksa att vi maste lyckas behalla de duktiga vi utbildar sa att de inte bara valjer att sticka dit det ar individuellt battre nar de ar klara med sina studier. Hur ser det skolsystemet ut som klarar av det(fragetecken). Det innebar ocksa att vi maste se till sa att alla som kan bidra ocksa gor det.
USA, England, Frankrike och Japan omprovar sina skolsystem. Sakert manga fler. Alla vill de fa ut mer for samma pengar eller helst mindre satsade pengar. De auktoritara skolsystemen i t ex Finland, Japan, Frankrike och England levererar inte tillrackligt bra. De kan knappast vara goda exempel for att bygga det skolsystem som behovs idag. Inte minst maste foraldrarollen som larare vavas in i systemet for att varje barn skall utvecklas utifran sin formaga. De som saknar foraldrar som kan eller vill engagera sig i sina barn maste fa stod med detta. I USA vill manga stater ga mycket hart fram. De vill bl a kunna stanga skolor som underpresterar. De vill kunna avskeda larare som underpresterar. De vill kunna ge lararna rorliga loner och en generell loneutveckling som helt ar kopplad till prestation. Bakgrunden ar sjalvfallet att manga amerikanska skolor underpresterar trots att de far mycket resurser. Facken ar helt emot. Jag tror att forandrarna kommer att vinna. Jag tycker att forandrarna har ratt. Facken maste inse att de inte bara kan slass for sina lagpresterande medlemmar. De maste aven slass for sina bra presterande medlemmar och de maste framforallt vara en av alla krafter som slass for vara barns basta! Om facken vill gora mer gott i samhallet borde de istallet for att vare emot hjalpa till och utveckla ett nytt lonesystem som upplevs som rattvist.
Hela vastvarlden kommer att skrika efter kompetens. De nya tigrarna i varldsekonomin kommer att locka de basta med intressanta utvecklingsmojligheter och inte minst battre chanser att bygga rikedom an vad stagnerande vastlander kommer att klara av. Om det ar ett sannolikt scenario maste vi aven utveckla ett skolsystem dar vi far vara barn att vilja fortsatta att vara en del av det svenska samhallsbyggandet. Annars kommer pa sikt hela Sverige att avbefolkas. Aven Stockholm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar