måndag 18 januari 2010
Det mesta kan räknas om i resultat och balansräkningar
Det kanske är hög tid att praktisk ekonomi blir en självklar del av den grundläggande allmänbildningen i svenska skolor. Det mesta i vår värld handlar till sist om hur man kan få en resultaträkning och en balansräkning att fungera både kortsiktigt och långsiktigt. Inte minst är denna kunskap intressant om vi reflekterar över ett väldigt klagande på de så kallade jobskatteavdragen. Om du tycker det är roligt att försöka förstå hur verkligheten ser ut och inte bara lyssnar på lobbyister eller politiker alternativt journalister som försöker sprida bilder som inte finns tycker jag att du skall läsa på lite historiska fakta om det faktiska skattetrycket för en medelinkomsttagare i mitten av 70-talet i förhållande till idag. Om vi antar att den medelinkomsttagaren vill köpa sitt transportmedel, sitt huvudsakliga boende och sitt fritidsboende i den takt som det anses ekonomiskt försvarbart. Om du tar denna utgångspunkt som är relevant för många som idag är pensionärer kommer du att finna ut att de ränteavdrag (100%) och de skatteavdrag som man tidigare fick göra för inkomsternas förvärvande innebär att dagens hårt arbetande medelinkomsttagare är riktiga förlorare i en jämförelse! Vad är då rättvisa ur det perspektivet? Är det att de personer som tidigare "gratis" kunde bygga upp en stark balansräkning genom att förvärva fastigheter/lägenheter utan räntekostnader idag skall betala tillbaks t ex mellanskillnaden, givetvis nuvärdesberäknad, till dagens hårdare beskattade arbetande invånare. Det viktiaste är väl ändå att vi blir fler som inser att om vi inte blir betydligt fler som jobbar av den totala poulationen så kommer det vi kallar välfärdssystemet att falla samman inom kort. Om alla får lära sig grundläggande ekonomi i skolan så kan fler förstå detta och fler kan genomskåda budbärare som ropar varg när den inte finns.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar