söndag 18 augusti 2024

Ingen omprövning

Obegripliga prioriteringar

Det är snudd på att jag börjar misstänka korruption när inte en majoritet av partiers mandat tänker om kopplat till tätorternas utveckling. Uppsalas bästa byggutveckling sker genom att stärka tågspårsnära tätorter mer än det nuvarande planer innebär samt att förtätningen av staden sker hälften så fort som vissa önskar. Hälften så fort så att t ex skolan och sjukvården kan leverera med kvalité. Befolkningstillväxt innebär generellt att ett samhälle är attraktivt. Samtidigt är det oklokt att uppmuntra kraftig tillväxt.

En sak är säker, Liberalerna struntar helt i att massor förändrats till det sämre sedan 2017/2018 när Uppsala kommun, Region Uppsala och staten tecknade Fyrspårsavtalet. Det är obegripligt men ett faktum. Utan personligt ansvar krokar Liberalerna långsiktigt arm med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna om att det vansinniga bostadsplanerna i Fyrspårsavtalet och spårvägsprojektet ska genomföras. Som tur var ska sossarna åtminstone leverera en omförhandling med staten. UNT skriver nedan om hur glada Liberalerna är över att snabbt försöka bygga en ny stad i staden och spårväg. Som sagt, det personliga ansvaret för social-, ekologisk- och ekonomisk hållbarhet är obefintligt. Smällarna för politikers dumheter får skattebetalande invånare ta. 

Det var för ett drygt år sedan, i juni, som Liberalerna bekände färg om att de som tidigare stod stadigt bakom Fyrspårsavtalet och spårvägsprojektet. Ett faktum som många ”borgerliga” inte vill inse. Liberalerna ville ”pausa” spårvägsprojektet….

Ett år har gått sedan S, V och MP enades med L och spårvägen fick sin majoritet. Nu drar snart bygget igång, men oppositionen har inte släppt hoppet om att stoppa planerna.”

Detta alltså trots att spårvägsfrågan fortsätter att klyva Uppsalapolitiken mitt itu. Men planerna går vidare så länge det rödgröna styret (S, V, MP) och Liberalerna säger ja.”

– Vi var beredda att pausa spårvägsprojektet för att få till ett maktskifte. Nu blev det inte så. En politiker måste få ändra sig, säger Jennie Claesson (L).”

Men så, sommaren 2023, "bröt Liberalerna dödläget" i politiken, som Jennie Claesson konstaterade, till priset att hon slängdes ut ur allianssamarbetet med M, KD och C. Och sedan dess har spårvägen haft en majoritet bakom sig.”

Specifikt är det i frågorna om spårvägen, fyrspårsavtalet och byggplanerna i Sydöstra staden som styret och L står enade. Och det gäller oavsett vilket styre Uppsala har efter nästa val?

– Ja, säger Jennie Claesson.

Ert ja till spårvägen, håller det i tio år?

– Ja, gud ja. Nu påbörjas ju upphandlingarna och det vore dumt att plötsligt avbryta det. Och redan 2029 ska ju spårvägen vara klar.”

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/efter-overenskommelsen-s-och-l-lovar-tio-ar-av-ja-till-sparvag/jv4xzwoj

Det är beklagligt att det fortfarande sedan 2021 finns ett svagt stöd för spårvägsprojektet! Efter några månader in på år 2022 ändrade sig Moderaterna och anslöt sig till UPs linje. Klokt men sent. I bästa fall kommer alla nu kommande lagliga prövningar rädda Uppsalas skattebetalare från allt för tokiga kollektivtrafiksatsningar. Nu behöver både kommunen och regionen prioritera skola, äldreomsorg, sjukvård, laga potthål och fungerande buss och pendeltågstrafik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar