En utveckling som måste stoppas
Det är en bedrövlig våldsutveckling i våra skolor. Den är helt oacceptabel. Inte minst om man anser sig vara en kämpe för "barnens rätt". En mycket viktig förändring som vi skyndsamt behöver genomföra är att brott ska betecknas som brott även när de utförs av barn. Idag klassas det som enligt Sveriges rikes lagar är brott som "kränkningar", det är fel. Brott är brott och ska anmälas som brott även om inte barn får de påföljder som brott enligt lagen ska leda till. Enligt BRÅs undersökningar bland våra skolelever förekommer mycket brott i skolans värld. Oavsett om det drabbar barn eller skolpersonal måste vi utveckla en metod som bygger på nolltolerans mot dessa oacceptabla beteenden. Hur kan vi förvänta oss att barnen ska förstå att det är helt oacceptabelt om vi inte entydigt säger stopp för liknande beteenden redan i skolan, och redan från förskoleålder.
I GP kan vi läsa ett reportage av Jonathan Larsson som talar sitt tydliga språk om våldsutvecklingen i våra skolor. Särskilt allvarlig är situationen i de så kallade särskilt utsatta områdena.
– Vi har lärare som i särskilda undervisningsgrupper blir slagna i princip varje dag, säger Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet i Göteborg.
– Det är en stor problematik hos oss också. Vi har våldsproblematik i särskilda undervisningsgrupper där lärare blir slagna i princip varje dag, men inte gör några anmälningar. Där har det blivit mer eller mindre normalt att ha bit- och klösmärken, eller vad det nu kan vara. Det måste vi jobba med inom grundskoleförvaltningen, säger Andrea Meiling.
Enligt Andrea Meiling har hot- och våldsproblematik förekommit även i förskoleklasser. Lärarförbundet vill nu se bredare samarbeten för att få bukt med den växande problematiken.
– Från förbundets sida har vi försökt initiera samarbete mellan alla utbildningsförvaltningar, men fick kalla handen från alla utom grundskoleförvaltningen. Samarbetet måste vara mycket större.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ökat-skolvåld-i-göteborg-lärare-blir-slagna-varje-dag-1.35787865
https://www.bra.se/forebygga-brott/ekonomiskt-stod/slutrapporter/skolan.html
Paulina Neuding, GP, skriver också läsvärt om att vi måste ta våldet i våra skolor på betydligt större allvar.
"Elever som misshandlar lärare med cykelkedja. Lärare som utsätts för spottloskor. Det är efter flera sådana incidenter som ett antal anställda på Nytorpsskolan i Hammarkullen utrustats med larm på jobbet. Det avslöjade GP förra veckan (23/10). Larmen går direkt till polisen, och ska skydda lärarna från att utsättas för våld från sina egna elever."
"Det är en otäck nyhet, men den kan samtidigt inte komma som en överraskning för någon som följt utvecklingen i svenska segregerade områden det senaste decenniet, inte bara i Göteborg. I bostadsområden där kriminella dominerar, kommer våldet, hoten och tystnadskulturen att följa med även till skolan. Detta är ytterligare en utveckling som ingen person i beslutsfattande ställning har rätt att bli tagen på sängen av."
"Samtidigt kräver Lärarnas Riksförbund att regeringen utreder ett särskilt rättsligt skydd för skolpersonal, motsvarande det som numera finns för blåljuspersonal. Tanken är att svenska lärare ska få stöd i sitt arbete med att undervisa om demokratins grundvalar, och det föranleds naturligtvis av förra veckans terrormord på en lärare utanför Paris."
"Ett sådant särskilt skydd kan för all del vara effektivt. Men det påminner också om de vidare konsekvenserna av att samhället förlorar kontrollen över brottsligheten, och vad det egentligen är som sägs när ansvariga politiker talar om att ”samhället måste agera” mot denna brottslighet. Det är inte i första hand polisen eller väktare som står i frontlinjen mot gäng, klaner och småkriminella, utan samhällets mjukdelar: Lärare, socialarbetare, bibliotekarier."
"Även i Västerås lovade ansvariga politiker att samhället skulle stå på sig mot dem som hotar. ”Vi måste sätta gränser,” lovade kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck när jag talade med honom. Vad innebär det i praktiken? Det innebar i detta konkreta fall att det stod en kvinnlig bibliotekarie bakom disken på sitt jobb och var rädd."
https://www.gp.se/ledare/s%C3%A5-drabbas-samh%C3%A4llets-mjukdelar-av-brottsligheten-1.36359550
Vi måste mycket bättre klara av att förebygga samt att lösa brott. Av socioekonomiskt normala orsaker kommer många av våra mest våldskriminella från utanförskapsområden. Riksrevisionens kritik av hur Polisen saknar förmåga att följa upp hur många poliser som defacto arbetar i utanförskapsområden samt hur man allt för subjektivt brottsklassar stadsdelar måste skyndsamt åtgärdas. Det har inte minst betydelse för att säkerställa bättre trygghet på hårt brottsutsatta skolor. Kontinuerlig och tillräcklig närvaro av Polis i våra Socioekonomiskt mest utsatta områden har stor betydelse för alla som bor där men också för alla som bor i omkringliggande stadsdelar. I kombination med aktiva sociala insatser samt arbetsmarknadsåtgärder kan vi vända den negativa utvecklingen.
"I vart tredje lokalpolisområde som har ett eller flera utsatta områden, är polisen inte närvarande i den utsträckning som myndigheten själv bestämt att man ska vara. Det visar Riksrevisionens granskning av polisens arbete i utsatta områden."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7595358
Den svenska ambitionen om att vi ska kunna ta hand om våra svagaste invånare på ett anständigt sätt är ohållbar om inte många fler invandrare snabbare lär sig svenska och snabbare får börja göra samhällsnyttiga insatser, även om det innebär "hittepåjobb". Med den dåliga integrationspolitik som nu drivs "kör vi allt längre ner i diket" och det drabbar allt fler barn. Bland annat den dåligt konstruerade EBO-lagen bidrar till att öka integrationsproblemen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/fler-flyktingar-far-jobb-pa-landsbygden-an-nara-storstader
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/lessebo-en-typkommun-dar-fa-flyktingar-fick-jobb
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ungdomsarbetslosheten-historiskt-hog
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar