måndag 14 oktober 2019

Barnens framtid

Mest nytta
Det är väldigt viktigt att vi tar miljö- och klimatförbättringsarbetet på största allvar. Det gör också stora delar av Sveriges befolkning. Och politiken i Uppsala och Sverige har en bred överenskommelse om att det gröna förbättringsarbetet är viktigt. Samtidigt är sanning den att det svenska folkets personliga insatser knappt är mätbara ur ett globalt perspektiv. Den bästa globala nytta vi kan göra är att vara välutbildade och innovationsrika. Inte minst inom miljö- och klimatområdet kan vi göra bäst global nytta om vi klarar av att per capita fortsätta att vara bland de mest innovativa och företagsamma folket på jorden.
https://www.expressen.se/ledare/hur-manga-skandaler-tal-friskole-sverige/

En bra och globalt konkurrenskraftig utbildning för alla våra barn och unga är samhällets viktigaste uppgift. Både ur ett rättviseperspektiv och klokt investeringsperspektiv. När vi lyckas med det kommer också integrationen av nya invandrade invånare lyckas mycket bättre än nu. Isak Skogstad, GP, skriver nedan några rader värda att ta på största allvar. Trots att Löfven under partiledardebatten oroades av smutskastningen av Sverige är det ett unket och självgott beteende när vi i Sverige faktiskt har allvarliga problem att lösa. Det vore klädsamt om han erkänner det och bättre bidrar till en politik som stärker kunskapsresultaten i Sveriges skolor.

”Ibland frågar jag mig hur det kommer sig att alla ovetenskapliga pedagogiska experiment i den svenska skolan aldrig tycks ta slut. Jag tror att det har flera anledningar. En av dem är att den gamla skolan har lagt grund för det välstånd vi i dag skördar frukterna av. Det ger oss utrymme för diverse experiment.”


”De negativa effekterna av sjunkande kunskapsresultat märks ju först på sikt, kanske redan i nästa lågkonjunktur? I min nya bok presenterar jag ett flertal studier som visar just att kunskapsresultat är oerhört starkt förknippat med ekonomisk utveckling. Det är därför det oroar mig att kunskapsuppdraget har prioriterats ner för att i stället ge plats åt allehanda sociala uppdrag, med trivsel och glädje i fokus.”
”Det finns inget alexanderhugg som kan vända skolans utveckling. Skolan är en politisk stridsfråga och det beror på att vi inte ens är överens om vad skolan är till för. För att över huvud taget kunna diskutera vilka reformer skolan är i behov av måste vi börja med att enas om målet. Ska förmedling av kunskap vara skolans syfte, eller ska den fortsatt få handla om att eleverna ska få utveckla diverse abstrakta och omätbara förmågor i en social miljö? Om vi inte enas bakom idén om en kunskapsskola snart kan vi bara hålla tummarna för att våra makthavare kan uppvisa kreativitet på riktigt. För hur annars ska de kunna hantera en lågkonjunktur i kombination med en stor andel nyanlända barn och en generation av elever som knappt kan läsa en vanlig tidningsartikel? Det vågar jag knappt tänka på.”
https://www.gp.se/ledare/skolans-kris-kommer-att-kosta-samhället-enormt-1.19090367
Dagens besvikelse
Att Miljöpartiets endimensionella politiska inriktning tillåts skada Sveriges utveckling i så stor utsträckning. Av många praktiska och pragmatiska skäl kommer bilar att fortsätta spela en stor roll för många människor. Och en stor arbetsgivare som Akademiska sjukhuset och dess besökare behöver en rimlig infrastruktur för bilparkeringar. Så länge inte MPs representanter vill acceptera att många människor har svåra dagliga livspussel att lägga kommer de alltid driva sina önskningar fel. MPs politik är inte bara onödigt dyr den är också fientlig mot stora delar av befolkningen. Vi kan driva miljöförbättringsfrågorna kraftfullt utan att ”skjuta oss i foten”. Precis som i migrationsfrågan lät sig flera andra partier påverkas negativt av MP politik även inom stadsbyggnadsområdet. Det gäller även hanteringen av parkeringsplatser för bilar. Och spårvägsfrågor.
https://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/fler-parkeringar-borda-for-sjukhuset-5425992.aspx

Dagens stjärna
Håkan Boström, ledarskribent GP. Vi vet alla att kvaliteten på en lärare har stor betydelse för om vi lärde oss mer eller mindre om ett ämne. Ständigt reviderade instruktioner från en myndighet är alltid i bästa fall sekundärt.

”Tillsammans med bättre arbetsvillkor för lärarna – låt dem koncentrera sig på ämnesundervisningen – är det mindre än mer styrning skolan behöver - inte mer. För de bästa lärarna är inte sällan de som har ett kreativt förhållande till texter i allmänhet och läroplanen i synnerhet.”
https://www.gp.se/ledare/läroplanen-är-inte-allt-1.19091130

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar