När jag gick igenom FNs uttryckta mänskliga rättigheter hittade jag ingenting kopplat till en specifik geografisk plats. Inte så förvånande eftersom människan alltid fått förflytta sig om ett område inte längre erbjuder sina invånare möjligheten att möta basbehov samt förutsättningar att tjäna pengar. I tider där riskerna för fler klimatkriser ökar är det viktigt att inse att det genom människans historia varit en självklarhet med folkvandringar. Vandringar från platser där man inte kan försörja sig eller leva och sökande efter nya boplatser. Även om stater är en modern uppfinning av människan har större folkvandringar alltid varit konfliktfyllda då attraktiva områden oftast varit bebodda av några som inte välkomnade nya invånare med öppna armar. Det gällde inte minst när många européer emigrerade till USA.
https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/
Folkvandringar har funnits i alla tider. Ofta på grund av förtryck och förföljelse. Några av skillnaderna jämfört med förr är att mängden, volymen, människor idag är mycket större. Folkvandringar på grund av miljöförstörelse och klimatkriser är ingen ny företeelse. En ny företeelse i Sverige är att vissa anser att boplatser där människor inte längre kan försörja sig ändå, av vissa, anses ha en rätt att bo kvar på andras bekostnad. Så har det aldrig varit förr. Är det ett hållbart förhållningssätt?
https://popularhistoria.se/politik/folkvandringar-ett-historiskt-fenomen
Kan Uppsalas invånare tvingas folkvandra i närtid? Den tanken har nog inte slagit så många. Vad gör vi Uppsalabor om vattnet tar slut? En sak är säker, vi får kraftigt fallande fastighetsvärden. Kan det hända? Helt klart är att många platser kan få omfattande problem om vattenförsörjningen slutar att fungera. Vad gör du om det drabbar dig? Folkvandrar till Gävle kanske? Eller är det som Kajsa Norman skriver dags för fler att folkvandra ifrån Sverige än på länge för att man inte står ut med ständiga ”åsiktskorridorer” som fördummar samhället? Eller som ”bara” kväver oss i behov av ansvarsfulla, breda och djupa debatter om viktiga samhällsfrågor.
Kajsa Norman heter en kvinna som nyligen gett ut en bok som på engelska heter ”Swedens dark Soul - The unravelling of a Utopia.” Boken är intressant på många sätt. På nedan bifogade länkar kan du få lite kittlande beskrivningar av bokens innehåll. Bland annat är det intressant att hon hävdar att många svenskar som emigrerade till USA främst såg ”den sanna möjligheten till accepterat mångfaldstänkande”. I Sverige klarade man inte av att människor tyckte och tänkte olika. Skälen till folkvandringar är många. Berättelserna om skälen är många gånger starkt vinklade. Tror du att denna bok kommer att få stor uppmärksamhet i Sverige? Den är inte särskilt smickrande. Vissa kommer säkert kalla den ”fake news”. Vad säger objektiva svenska historiker?
http://tobiasbackstrom.blogspot.com/2019/03/den-morka-sidan-av-sverige.html?m=1
En sak är säker som lokalpolitiker, resonemangen i Normans bok om det ohållbara med ett generöst bidragssystem om man för en ohållbar social politik är läsvärda.
Dagens besvikelse
Om inte svensk borgerlighet ska gå helt vilse behöver snart M hitta ”stabil mark under fötterna”. Reinfeldts oansvariga avhopp som partiledare fortsätter att stöka för ett numera sargat parti. Sossarnas strategi har hittills varit tråkigt framgångsrik.
https://www.expressen.se/nyheter/internt-missnoje-i-m-skakar-kristersson/
Dagens stjärna
Anna Dahlberg. Hear, hear! Meritokrati leder mot samhällsframgångar. Det jämställdhetsintegreringstrams som vissa politiska rörelser driver är skadligt för ett samhälle som strävar efter ett högt välstånd. Det räcker med en självklar strävan efter jämställdhet. Och tydliga krav på olika roller samt öppna urvalsprocesser ska tillämpas. Allt annat är korkat. Men så kan man väl inte tycka i ett land där vissa fått för sig att vi ska tycka lika...
”Den högre utbildningen i Sverige mår inte bra. Ett akut bekymmer är de låga kraven, som gör att universitet och högskolor alltmer liknar ett gymnasium för vuxna.”
”Ingen kan rimligen tro att denna mediokra massutbildning ska lägga grunden till en kunskapsnation i världsklass. Men problemen slutar inte där. Ovanpå detta har det tillkommit politiska pekpinnar om sådant som jämställdhetsintegrering och hållbar utveckling.”
”Nyligen utkom Ringmar med en bok om sina erfarenheter ”Befria universiteten! Om akademisk frihet och statlig styrning” (Timbro), där han varnar för den farliga väg som Sverige har slagit in på. Han har själv hjärtat till vänster, men räds den ”vänsterslentrian” som han menar fördummar universiteten och stryper den akademiska friheten. ”På ett levande universitet får man aldrig vara rädd för att diskutera obekväma frågor”, skriver han bland annat.”
”En annan akademiker som tidigt ringde i varningsklockorna är Anna Victoria Hallberg, litteraturvetare och utredare vid Södertörns högskola. Hon menar att den politiska klåfingrigheten är ett hot mot den akademiska friheten. Universiteten ska hedra principer om meritokrati och tankefrihet, inte främja olika politiska agendor.”
”Det är dags för politiker i alla läger att fråga sig om det var det här de ville uppnå med jämställdhetsintegreringen. Är det rimligt att kvotera kursernas litteraturlistor utifrån kön? Ska verkligen alla som söker forskningsmedel från det statliga rådet Forte avkrävas ett svar på frågan: ”På vilket sätt är ett teoretiskt grundat genus- och mångfaldsperspektiv viktigt för
forskningsprojektet?” Är det lämpligt att regeringen har satt upp ett mål om att hälften av alla professorer som rekryteras år 2030 ska vara kvinnor?”
”Ansvariga politiker måste sluta att misshandla den högre utbildningen.”
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/politikers-genusaktivism-skadar-vara-universitet-/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar